Zamysleli ste sa niekedy nad tým,

prečo väčšinu ľudí „REKLAMA OTRAVUJE?“

 

Dôvod je jednoduchý:

Preto, lebo im reklama ponúka niečo, čo nehľadajú a ruší ich to.

Naopak, služba, ktorá sa hodí, poteší každého.

 

Pozrel som si definíciu reklamy v Zákone o reklame č. 147/2001 Z. z. a tá v §2 ods. (1) a) hovorí:

„Reklama je predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu.“

 

PRVÝ PRÍSTUP – „Predávať a predávať…“

 

Už samotný zákon dáva ohnisko pozornosti na predaj – uplatnenie produktov na trhu.

Tento prístup zvádza k tomu, ponúkať produkty všetkým, vždy a všade. Keby firmy mali neobmedzené budgety, robili by to presne tak.

Len kvôli potrebe efektívne využívať budget, firmy cieľovú skupinu zužujú. Oslovujú jej členov v čase, kedy očakávajú  najvyššiu odozvu.

Na takýto prístup potrebujete informácie. Výsledky prieskumov. Tie Vám ukážu, kto a kedy sa o Vaše produkty zaujíma. Neskôr môžete čerpať dáta od svojich zákazníkov.

Čo robiť, ak ste začínajúca firma a na prieskumy nemáte prostriedky? Bez prieskumov budete triafať nepresne. Skúste radšej druhý prístup.

 

DRUHÝ PRÍSTUP – „Byť štedrou značkou“

 

Aj tu je v centre pozornosti POTREBA.

V čom je rozdiel?

Kým v prvom prípade sme vychádzali z produktu, tu vychádzame zo spotrebiteľa.

 

Sledujeme tých, ktorí volajú o pomoc.

Tých, ktorí hľadajú čokoľvek, čo by ich potrebu uspokojilo.

Ohnisko pozornosti orientujeme na zákazníkov pripravených kúpiť.

Pripravení sú preto, lebo ich potreba je už reálna a hľadajú len produkt na jej uspokojenie.

 

Aká je kľúčová výhoda tohto prístupu?

Vaša reklama ľudí poteší.

Budú Vás brať ako anjela z neba, ktorý im prináša pomoc.

 

Možno si vravíte:

„Nič nové, to je predsa jasné! Ale ako nájdem tých ľudí…???“

Kto hľadá, nájde. Urobte to šikovne.

 

Je rozdiel, či Vaša reklama preruší sledovaný film, alebo či BUDE LEN NA OČIACH.

Bez tlaku. Povedzme, len ako logo na reklamnom pere. Značka, ktorú zákazníci milujú.

 

Chceli by ste aj Vy byť takouto značkou?

 

DÁ SA TO!

  • Sledujte všetky možné kanály, na ktorých môžete zachytiť núdzne volanie hľadajúcich – VAŠICH BUDÚCICH ZÁKAZNÍKOV.
  • Staňte sa možnosťou prvej voľby, koho hľadajúci oslovia v čase ich potreby. Ako to dosiahnete? Prirodzene. Majte s nimi vzťah skôr, než ich potreba vznikne. Buďte najskôr ZNAČKOU PRIATEĽA a až potom ZNAČKOU DODÁVATEĽA.

 

Zrejme, aj Vy, keď niečo hľadáte, najprv zisťujete v rodine a u priateľov. Potom u svojich dobrých dodávateľov. A keď nič nepomáha, inzerujete… V strede tohto mixu sú vyhľadávače – Google, profesijné siete, registre, katalógy.

Buďte najprv priateľom a pomocníkom Vašich budúcich zákazníkov. Až neskôr ich reálnym dodávateľom. Vtedy, keď dozrejú ich potreby.

Môžete tým niečo stratiť?

Rozhodne budete nimi na trhu vnímaní ako ŠTEDRÁ ZNAČKA. Vy, ako firma, alebo aj Vy, ako osoba. Budú odporúčať Vaše produkty, aj keď od Vás ešte nič nekúpili. Dá sa robiť marketing lacnejšie, ako zadarmo?

 

PRETO ODPORÚČAM:

Buďte na očiach potenciálnym zákazníkom a počkajte si na ich nákup. Na začiatku stačí, ak si s nimi budete vytvárať LEN DOBRÉ VZŤAHY. Vždy a všade. Od srdca, úprimne – nie iba kvôli zisku. To dokážete len vtedy, keď aj svoj biznis robíte zo srdca. Inak Vašu vypočítavosť zákazníci odhalia.

A čo budete robiť?

  • Dáte im zdarma kus Vášho know-how – e-book, rady na blogu, audit zdarma, … čokoľvek, čo Vás v skutočnosti nijako nepoloží, ale pre druhú stranu znamená veľa.
  • Budete sa zaujímať o ich názor – organizovať ankety a prieskumy. Aktivitu oceníte drobným bonusom, napr. záložkou do knihy, utierkou na okuliare či inou milou pozornosťou.
  • Budete priamo reagovať na ich volanie o pomoc – odpoviete v príspevkoch na sociálnych sieťach. Zareagujete na inzeráty, v ktorých niečo hľadajú.
  • Sami sa necháte objaviť v katalógoch a vyhľadávačoch. Nik z tých, ktorí siahajú po katalógu či Googli, nebude to vnímať ako Vašu reklamu. Nie ste to Vy, kto sa „vtiera do pozornosti“. Váš budúci zákazník hľadá. Dokonca čaká, že Vás v tom katalógu nájde. Ak tam nie ste, bude sklamaný. Ešte že tam bude Vaša konkurencia… 🙂

 

Zdá sa Vám to drahé? Zdá sa Vám to nadlho?

Som presvedčený, že najdrahšie sú rýchle a na prvý pohľad najlacnejšie riešenia. Príkladom toho sú nevyžiadané e-maily – SPAM. Aj krádež je rýchle a účinné riešenie ako prísť k peniazom. No z dlhodobého hľadiska…

Je to ako v prírode. Každé ovocie potrebuje svoj čas, kým dozreje. Rovnako tak, aj priaznivci Vašich produktov. K nákupu u Vás musia dozrieť.

 

Čo je teda najlepšia reklamná stratégia?

VYTRVALO BUDOVAŤ ŠTEDRÚ ZNAČKU.

Popri tom,

PREDÁVAŤ 🙂

 

Aká je najlepšia reklamná stratégia?